Objęcie stanowiska kierowniczego wiąże się z posiadaniem pewnych cech i umiejętności. Postaram się w tym miejscu przedstawić kilka wymaganych kwalifikacji, którymi powinien odznaczać się szanowany kierownik.
Po pierwsze umiejętność analitycznego myślenia. Kompetentny kierownik powinien umieć indywidualnie podejmować decyzje i rozwiązywać problemy. Ponadto kierownik powinien odznaczać się myśleniem systemowym tj. zrozumienie działania części składowych i ich wpływie na całość organizacji.
Kolejną z ważnych umiejętności kierownika jest umiejętne określenie celu. Cel powinien być jasno określony i przekazany pracownikom. Ponadto do obowiązku kierownika należy zaznajomienie podwładnych ze sposobem osiągnięcia wyznaczonego celu. Za przykład mogą posłużyć cele sprzedażowe, które są odgórnie wyznaczane przez daną organizację.
Ważnym elementem działań kierownika jest wybór odpowiednich zachowań. Mowa tu o zbilansowanym zachowaniu wobec podwładnych oraz o asertywności.
Wzorowy kierownik to taki, który jest jednocześnie politykiem, który nawiązuje stosunki oraz więzi i godzi się na kompromisy w imieniu celu, który zamierza osiągnąć.
Jest mediatorem, który rozwiązuje konflikty międzyludzkie, aby usprawnić proces osiągania celu. W tym wypadku niezwykle ważne są kompetencje społeczne oraz umiejętności komunikacyjne.
Jest również dyplomatą i reprezentantem całej organizacji. Do jego obowiązków należy odnalezienie złotego środka, który zadowoli dyrektora, klienta oraz zespół.