Zarządzanie ludźmi to jedno z najtrudniejszych zadań z którymi musi się zmierzyć każdy Manager. Jeśli nie posiada się fundamentalnej wiedzy o psychice człowieka, ciężko będzie skutecznie motywować pracowników. Niezależnie od tego tak dużym zespołem pracowniczym zarządzasz, czy prowadzisz sklep, czy biuro, albo salon sprzedaży, wiedza z zakresu motywowania jest niezbędna, do osiągania wysokich wyników oraz zyskiwania uznania w oczach klientów.
Jak zatem najlepiej przedstawić najstarszą na świecie zasadę motywacji, która zawsze się sprawdza? Porównanie pracowników do dzieci, a bezpośredniego przełożonego do rodzica, nie będzie przesadą. Bowiem relacja przełożony – podwładny, bardzo przypomina więź rodzinną. Jak zatem sprawić, żeby dziecko szybko osiągało progress? Odpowiedź może być tylko jedna – stosować pochwały.
W życiu zawodowym również doskonale działa motywacja. Kiedy zauważymy, że np. nasz pracownik bardzo dobrze obsłużył klienta w sklepie – pochwalmy go za to. Kiedy zorientujemy się, że nasz podwładny bardzo dobrze rozstawił towar na półkach – okażmy mu uznanie. Jeśli jeden z pracowników wykaże się tak dużym zaangażowaniem w pracy, w wyniku czego osiągnie danego dnia ponadprzeciętny poziom sprzedaży – szczerze pogratulujmy.
I uwaga – kluczowe jest tutaj określenie “szczerze”. Każda pochwała zadziała wyłącznie wtedy, kiedy będzie ona prawdziwa. Co prawda niektórzy stosują motywowanie przez pochwały jako narzędzie manipulacji, ale może nieść to ze sobą efekt odwrotny od zamierzonego. Nie ma chyba nic gorszego niż zorientowanie się, że pochwała wcale nie jest szczera, albo się nie należy. Jeśli mamy wybitnie źle pracującego pracownika, który nie wykazuje najmniejszych chęci poprawy – ponieważ jest zbuntowany – nie róbmy nic na siłę. Pochwały mają być naturalną koleją rzeczy, a pracownicy je otrzymujący powinni wiedzieć, że na nie zasłużyli.