Aby dokładnie zrozumieć pracę kierownika sklepu, na samym początku należy przyjrzeć się samemu stanowisku kierowniczemu.
W ogólnym rozumieniu kierownik jest reprezentantem danego działu organizacji.
Etymologia słowa kierownik (ang. manager) wywodzi się od słowa kierować i w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobę kierującą pracą innych ludzi.
Kierowanie polega głównie na delegowaniu poleceń w danym dziale firmy lub organizacji. Oznacza wpływ jednostki na działania zespołu poprzez zastosowanie odpowiednich funkcji zarządzania.
Pierwszą z nich jest planowanie. Jest to proces niezwykle długotrwały i wymaga od kierownika precyzyjnego określenia celów oraz sposobów ich osiągnięcia.
Kolejny czynnik to organizowanie. Organizowanie w głównej mierze opiera się na kształtowaniu odpowiedniej struktury organizacyjnej, która umożliwi wdrożenie planów opracowanych wcześniej oraz realizacje określonego celu.
Motywowanie to chyba jedna z najtrudniejszych elementów pracy kierownika. W tym momencie zadaniem kierownika jest zapoznanie zespołu z planem, sposobem jego realizacji oraz celem danego projektu. Motywowanie to oddziaływanie na drugiego człowieka. Sprawienie, że rzeczy, które robi dla organizacji, są dla niego ważne i się z nimi utożsamia.
Ostatnią i jedną z najważniejszych z funkcji jest kontrola. W zarządzaniu proces ten polega na porównywaniu osiągniętych wyników z założonym planem. Funkcja kontroli sprawia, że pracownicy odznaczają się większym zaangażowaniem i aktywnością.
Zastosowanie tych wszystkich funkcji jednocześnie daje gwarancje, iż przedsiębiorstwo bądź organizacja będzie sprawnie prosperować.
Warto jednak podkreślić, iż wpływ kierownika na podwładne mu jednostki ma większe oddziaływanie wówczas gdy każda ze stron dostrzega wzajemne korzyści.