Stanowisko kierownicze w placówkach handlowych wymaga szerokiej wiedzy z danej branży oraz doświadczenia w sprzedaży i zarządzaniu. Wzorowy kierownik musi zatem posiadać wykształcenie wyższe, najlepiej dwu-fakultetowe – handlowe i w zarządzaniu lub marketingu. Poza kompetencjami merytorycznymi, musi także cechować się odpowiednimi predyspozycjami interpersonalnymi.
Przede wszystkim powinien być osobą odpowiedzialną, stanowczą, zdeterminowaną w osiąganiu celów, ambitną i potrafiącą motywować oraz zarażać swoją pasją współpracowników. Kierownicy sklepu muszą być odporni na stres, szybko reagować w sytuacjach kryzysowych i umieć sobie radzić z nagłymi problemami.
Niezbędna jest także łatwość nawiązywania i utrzymywania długotrwałych relacji oraz z jednej strony empatia (by wzbudzać zaufanie podległego zespołu), a z drugiej asertywność (by nie ulegać wpływom zewnętrznym). Idealny kierownik to zatem osoba otwarta, komunikatywna, dobrze zorganizowana i spostrzegawcza.
Konieczna jest obsługa programów komputerowych, biurowych i kasy fiskalnej, a także posiadanie prawa jazdy i znajomość języka angielskiego.