Kierownik sklepu to osoba, której na co dzień się nie zauważa. Wchodząc do sklepu rzadko możemy go spotkać. Jednak to właśnie on jest osobą, dzięki której dany sklep wygląda i funkcjonuje tak, a nie inaczej. Kierownicy sklepów zarządzają placówkami handlowymi. Niesie to za sobą szereg różnorodnych obowiązków, więc stanowisko to wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy, ale przede wszystkim doświadczenia – najlepiej w różnych branżach. Kierownik sklepu zawsze może liczyć na wsparcie swojego zastępcy, jednak pamiętajmy, że to na nim ciąży większa odpowiedzialność i to on musi podejmować kluczowe dla rozwoju decyzje.
Jego podstawowym zadaniem jest organizacja pracy podległej grupy pracowników. Nie tylko czynnie uczestniczy w procesach zatrudniania i zwolnień, ale również za bieżąco monitoruje jakość pracy współpracowników, rozwiązuje zaistniałe problemy, dzieli się swoim doświadczeniem i udziela rad, wyjaśnia wątpliwości, koryguje błędy i przede wszystkim – motywuje. Kierownik musi być autorytetem dla swoich pracowników i siłą napędową do ciągłego rozwoju. Kierownicy sklepu przygotowują i nadzorują wykonawstwo planów sprzedażowych oraz ustalają krótko i długoterminowe cele handlowe.
Kierownik sklepu pełni również rolę reprezentacyjną, zatem dba o budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a także prowadzi rozmowy z kontrahentami czy negocjuje warunki umów. Do jego zadań należy przy tym kierowanie procesami marketingowymi, dbałość o estetykę ekspozycji oraz zarządzanie gospodarką magazynową i kontrolowanie stanu zapasów. Kierownicy utrzymują kontakty z dostawcami, na tej podstawie ustalają ceny produktów i sporządzają raporty sprzedażowe. Odpowiadają również za przebieg procesów reklamacji.