Stanowisko kierownicze w branży handlowej wymaga nie tylko szerokiej wiedzy o danym sektorze gospodarki, ale również specyficznych umiejętności. Mogłoby się wydawać, że umiejętne delegowanie zadań wystarczy – to jednak nie wszystko. To dopiero początek, którego specyfika wyznacza profil idealnego kandydata na to stanowisko.
Przed odpowiedzią na ofertę zatrudnienia, warto się zatem zastanowić, czy praca ta rzeczywiście jest nam dedykowana. Czy nadajesz się do bycia kierownikiem sklepu? Ważną kwestią jest, czy zdobycie tego stanowiska wiąże się z awansem wewnętrznym. Jeśli tak, to trzeba być gotowym na całkowitą zmianę relacji z dotychczasowymi kolegami. Od tego momentu będzie się dla nich liderem i właśnie taką rolę trzeba przyjąć, bez żadnych wyjątków. Bywa to trudne, ale tylko konsekwentne budowanie autorytetu może przynieść pozytywne efekty. Przy czym nie można zapominać o „ludzkiej” stronie każdego stanowiska kierowniczego.
Kierownik sklepu musi być oczywiście profesjonalistą w roli przywódcy, ale równocześnie powinien wykazać się cierpliwością i szacunkiem w stosunku do współpracowników. To na nim spoczywa obowiązek edukowania ich i motywowania. Kierownik sklepu nie może bać się piętnowania złych nawyków wśród swoich ludzi, ale jednocześnie powinien potrafić dostrzegać ich dobre strony i starać się je rozwijać. Musi być asertywny, ale nie bezwzględny. Przyjazny, ale konsekwentny. Kierownik sklepu to również osoba, do której należy rozwiązywanie konfliktów i łagodzenie sporów. Wybuchy emocji są absolutnie niewskazane na tym stanowisku. Ostatecznie ważne jest także, aby kierownik miał „nosa do ludzi” – to w końcu od niego będzie zależało zatrudnianie nowych pracowników.